• Mother 3

    brooch 2018

    Mother 3

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 6

    brooch 2018

    Mother 6

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 5

    brooch 2018

    Mother 5

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 11

    brooch 2018

    Mother 11

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 1

    brooch 2018

    Mother 1

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 14

    brooch 2018

    Mother 14

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

  • Mother 15

    brooch 2018

    Mother 15

    parelmoer, corian, staal

    € 1525,00

Tentoonstellingen

27 10 2018 — 22 12 2018

JIRO KAMATA Mother

De relatie tussen juwelen en hun samenstellende onderdelen is bevreemdend. Hoe hoog de artistieke kwaliteit van een stuk ook mag zijn, de kans is groot dat die waarde al snel wordt overvleugeld door die van het edelmetaal, de stenen of parels die er in zijn verwerkt. De revolutie die in de vorige eeuw ten grondslag lag aan het nieuwe medium 'kunstsieraad', bestond dan ook voor een groot deel uit de zoektocht naar alternatieven materialen. Aluminium, kunststof, of hout boden in eens inspirerende uitdagingen, goud en edelstenen waren jaren lang zo ongeveer 'verboden gebied', zilver kon er nog maar net mee door... Die principes hadden en hebben lange schaduwen.

Mother

De Japanse, in München wonende, sieraadkunstenaar Jiro Kamata voelt zich in zijn materiaalkeuze nog altijd beïnvloed door die oude strijd. Voor zijn nieuwe werk ging hij dan ook niet aan de slag met parels, maar hij liet zich verleiden door de ver teruggaande traditie en glans van parelmoer.

Parelmoer heeft een even uitzonderlijke, als poëtische naam: letterlijk de moeder van de parel (het engels is nog directer: mother of pearl). Het materiaal dat indringers in oesters en mosselen tot parels kan omvormen, bekleedt ook de binnenzijde van hun schelpen, maar gedraagt zich dan veel vrijer en ongeremder. Hoewel parelmoer, kort gezegd, bestaat uit een combinatie van kalk en eiwit, is de rijkdom van kleur en diepte overweldigend: iriserende vlakken vloeien over in een eindeloos scala aan witten en grijzen. De kunstenaar ging dus liever terug naar bakermat en verkoos de moederschoot boven de parel. 

Als een eerste stap op zoek naar nieuwe opties, maakte Kamata tekeningen met verschillende, elkaar overlappende curves, waaruit hij de basisvormen voor zijn nieuwe broches selecteerde. Eenmaal gerealiseerd in in dunne plaatjes kunststof, beklede hij één kant volledig met handgezaagde fragmenten parelmoer, zodat een uniek, scherp en afwisselend patroon ontstond. Het laat de kwaliteiten van het materiaal maximaal tot zijn recht komen. De vloeiende hoofdvorm van elke broche contrasteert op deze wijze mooi met de tekening en levendigheid van de afwerking. 

Zijn het, zoals de titel van de tentoonstelling lijkt te sugereren, portretten van een moeder, de moeder? Kamata vond op internet een filmpje waarin 50 vrouwen in de leeftijd van 5 tot 50 jaar het fenomeen moeder in één woord moesten karakteriseren...  De opties bleken opvallend uiteen te lopen: van rots tot frustrerend, van zorgend tot zegen. Misschien geven de contouren van de broches daar wel op een of andere manier vorm aan; hoe dan ook, tijdens de tentoonstelling zal op de - zwart spiegelende - achterzijde van elk stuk één van deze woorden te zien zijn. 

Ward Schrijver 
(© Galerie Rob Koudijs)